Az LCS buborék pukkanása?

Az LCS buborék pukkanása?

Meccsek szempontjából közepes, esport szervezeti szinten viszont katasztrófális volt a hétvége. Két nagy, gazdag szervezet is távozott az LCS régiókból. Mitől következhetett ez be, mit jelent ez a jövőre nézve?

Arról már röviden cikkeztünk, hogy a félévi rendes esport Hunger Games lezajlott péntek-vasárnap között. Nettó eredményül egy tehetségesnek tűnő európai csapatot (Misfits) és egy nagy kérdőjelet kaptunk (Cloud 9 Challenger). A legnagyobb meglepetést azonban mégsem ez, hanem az NRG eSports és az FC Schalke 04 távozása jelentette. Előbbi mögött a kaliforniai NBA csapat, a Sacramento Kings tulajdonosai állnak, utóbbi mögött egy több mint 100 éves futballklub - egyik sem mondható kezdőnek a terepen.

Hogy lehet, hogy pont ez a két csapat esett ki?

Hogy lehet, hogy pont két tradicionális sportokkal rendelkező szervezetnél nem volt elegendő rálátás arra, hogy megfelelő edzőgárdát és játékosokat szerezzenek? Nehéz egyértelmű választ adni. A LoL esport gyakorlatilag űrkorszakbéli fejlettségi szinten van a 2-3 évvel ezelőtti állapotokhoz képest, de így is hatalmas lyukak tátonganak nagyon alapvető dolgok terén, ha az ember a kosárlabdához vagy futballhoz hasonlítja a klubokat.

A lelkes befektetők úgy tűnik, megpróbálják emulálni azt, amit egy focicsapat vagy hasonló vásárlásakor szükséges lenne beszerezni - edzőket, menedzsereket, asszisztenseket stb. A probléma ott van, hogy csak edzőből egy kézen meg lehet számolni, hogy az egész nyugaton mennyi értékelhető van. Ez persze egy természetes dolog, még nem létezik az egész szcéna annyi ideje, hogy minden csapatnak megfelelő szakembert termeljen ki - de ezzel a befektetők nem biztos, hogy tisztában vannak.

Ugyanez igaz menedzsmenti és egyéb szinteken is - bárki hívhatja magát menedzsernek, tehetségkutatónak, ha valójában nincs mögötte tudás. Ha valaki nem ismeri igazán jól a terepet, elképesztően kaotikusnak tűnhet, nem igazán lehet felismerni, hogy ki az, aki tényleg jó munkát tudna végezni, és ki az, aki nem.

Súlyos hiány van emberekből, akik a solo queue létrát monitorozzák az európai, koreai régiókban, amennyiben egy csapatnak import játékosok kellenek pl. az NA LCS-ben. Idén az európai csapatok teljesen érthetetlen módon másod-harmadrangú koreai játékosokat importáltak, annak ellenére, hogy nagyobb, vagy legalábbis jobb nevek is elérhetőek lettek volna. A nyáron idekerült játékosok közül egyedül NighT, és kisebb mértékben Expect vált be.

Jó befektetésnek csak akkor tűnhet egy igazán drága LCS spot megvásárlása - ha a csapat sikeres lesz, vagy legalábbis nem esik ki.

Apropó kiesés: az LCS kezdetén a promóciós rendszer érthető volt - arra késztette a játékosokat, hogy a legalacsonyabb szintű LCS csapatok szintjére legalább eljussanak, és őket legyőzve bejuthassanak a ligába. Időközben az LCS helyek ára olyan szinten megemelkedett, hogy jobban megéri LCS játékosoknak leugrani CS-be és megpróbálni újra bejutni. Ez történt a Team Liquid Academy, Cloud 9 Challenger és az elfeledett TSM Darkness esetén is.

Franchise vagy nem franchise. Ez itt a kérdés.

Megoldást jelenthetne egy franchise rendszer kialakítása. Itt az LCS-en belül megadott, (nagy presztízsű) szervezetek lehetnének csak jelen, akik innen nem tudnak kiesni, egyszerűen a tabella alján ülnének, ha rosszul teljesítettek egy szezonban. Erre persze az a legfontosabb ellenérv, hogy egy ilyen LCS teljesen megszüntetné az évről-évre felfutó sikersztorikat: az első splitben döntős UoL, a rocksztár G2, az Immortals, a Splyce, az Origen nem létezhetne, ha franchise rendszer működne. Ez a csapatoknak kedvez, rengeteg stabilitást jelent, ami a játékosoknak is jó persze, de magát a kompetitív szellemet sérti. Nem is kicsit, hiszen nincs, ami a tabella alján ülő csapatokat jobb teljesítményre sarkallja, így nagyon fejnehéz lesz a liga - gondoljunk bele, ha a futballban franchise rendszer működne, nem láttuk volna a Leicester City csodatételét idén.

Az amerikai sportok ezt azzal szokták ellensúlyozni, hogy a "draft"-nál, amikor az új játékosokat lehet beválogatni a csapatokba, általában a gyengébb klubok választhatnak először. Persze League of Legends téren elég nehéz elképzelni, hogy egy draft hogyan működne - hirtelen arra tudok gondolni, hogy a szezon vége után a szabadúszó játékosokat ők pl. egy hét előnnyel szerződtethetik le. Az egész franchise rendszer idegennek tűnhet nekünk Európában, de mivel a játék fejlesztői észak-amerikaiak, nem lepődnék meg, ha ez lenne a kompetitív LoL jövője. 

Érdemes arra is gondolni, hogy a Riot döntené majd el, hogy mégis melyik szervezeteket veszi fel a franchise rendszer esetén. Itt a fő probléma az, hogy a LoL szervezetek túlnyomó többsége még gyerekcipőben jár ahhoz a minőségi szinthez képest, ami ahhoz kellene, hogy a Riot egy hosszú szerződést aláírjon velük. Ez a Riot számára egy nagy rizikó, hiszen ha felvesznek egy tökéletlen szervezetet, az az egész liga színvonalát lehúzhatja.

Ha nem franchise irányba megyünk el, a leglogikusabb, de egyben talán legnehezebb megoldás egy igazán stabil Challenger kör kialakítása lenne. A CS is rengeteget fejlődött az évek alatt, de egyelőre még mindig ott tartunk, hogy sok szervezet számára halálos ítélettel egyenlő az LCS-ből való kiesés. Ha a CS kör bővül és félig-meddig önellátó tud lenni az itt tanyázó szervezetektől, nem okozna ekkora érvágást a szcénának két ilyen nagy csapat, mint az NRG vagy a Schalke elvesztése. Extrém esetben persze az is megoldható lenne, hogy NA átáll a franchise rendszerre, Európa pedig megtartja és fejleszti a Challenger kört. Ha a Bo2-Bo3-nál kulturális adottságokra hivatkozva meg tudták oldani, akkor ugyanezen indokkal simán átüthetik a franchise-t NA-n, míg EU-ban maradna a mostani rendszer. Egyébként Európában, pusztán a több ország miatt sokkal több értelme lenne erősíteni az Országos bajnokságok -> Challenger Series -> LCS struktúrát, néhány helyen (pl. németek) már be is vezették ezt a fajta rendszert, a Challenger kvaliba országos bajnokságból is be lehet jutni.

Amíg viszont ez nem létezik, addig két ilyen negatív példa komoly riasztó tényező lehet a jövendőbeli befektetők számára. Számukra a legfontosabb tanulság ezek mellett az, hogy ne csak az LCS spot, hanem egy jó csapat lebegjen a szemük előtt.

Mert egy jó csapat nem fog kiesni.

Ha tetszett a cikk, kövess minket Facebook-on!

Kövess Minket!



League of Legends - Megint pocsék gépeken kell gyakorolnia a Fnatic-nak

Rendszeresen visszatérő probléma a nemzetközi eseményre látogató csapatoknak, hogy nem megfelelő teljesítményű számítógépeken kell gyakorolniuk az adott versenyre. Ebbe futott bele most már sokadik alkalommal Humanoid és a Fnatic.

League of Legends - Hihetetlen, idén még az MSI himnuszon is spórol a Riot

A League of Legends világbajnokság himnusza minden évben hatalmas figyelemnek örvend, sokszor még a játékkal nem is játszó embereknek is felkerül a lejátszási listájára egy-egy Worlds-ös zene. Az MSI himnuszára sajnos közel sem ennyire kíváncsiak a játékosok, a Riot 2019 óta most először nem is ad ki zenét a szezonközi eseményhez.